آخرین مطالب

» شماره ۳۵ » تختخواب دیگران

تختخواب دیگران

نام کتاب: تختخواب دیگران نویسنده: آیدا مرادی آهنی ناشر: کتاب سده سال نشر: چاپ هفتم ۱۴۰۱ قیمت: ۱۷۰ هزار تومان تعداد صفحات: ۳۸۴ صفحه آیدا مرادی آهنی، متولد ۱۳۶۲ در تهران، داستان‌نویس و مدرس داستان، منتقد ادبی و سینمایی، جستارنویس و مترجم ایرانی و دانش‌آموخته‌ی کارشناسی برق الکترونیک از دانشگاه آزاد تهران مرکز است. آثار […]

تختخواب دیگران

نام کتاب: تختخواب دیگران

نویسنده: آیدا مرادی آهنی

ناشر: کتاب سده

سال نشر: چاپ هفتم ۱۴۰۱

قیمت: ۱۷۰ هزار تومان

تعداد صفحات: ۳۸۴ صفحه

آیدا مرادی آهنی، متولد ۱۳۶۲ در تهران، داستان‌نویس و مدرس داستان، منتقد ادبی و سینمایی، جستارنویس و مترجم ایرانی و دانش‌آموخته‌ی کارشناسی برق الکترونیک از دانشگاه آزاد تهران مرکز است. آثار داستانی آیدا مرادی آهنی عبارتند از مجموعه‌داستان «پونز روی دم گربه» و دو رمان به نام‌های «گُلف روی باروت» و «شهرهای گمشده». رمان «شهرهای گمشده»ی او جایزه‌ی کتاب سال شهید غنی‌پور را دریافت کرده است.

آیدا مرادی آهنی همچنین دو کتاب «سه‌گانۀ سه‌رنگ» و «بچه‌های واگنی» را به فارسی ترجمه کرده است.

نقدهای ادبی و سینمایی آیدا مرادی آهنی در روزنامه‌ها و مجلاتی چون «اعتماد»، «فرهیختگان»، «کرگدن»، «تجربه» ومنتشر شده است. او همچنین روایت‌هایی داستانی برای مجلۀ «روایت» نوشته است.

در صفحات آغازین کتاب تختخواب دیگران، مرادی آهنی می‌نویسد: آگوستین قدیس نوشته بود «قلبهایمان بی‌تابند» و، هزار و پانصد سال بعد، بودلر انگار همان جمله را ادامه داده بود: «پس ترجیح می‌دهیم هر جایی بیرون این جهان زندگی کنیمگفته بود: «این زندگی بیمارستانی است که در آن هر بیماری اسیر آرزوی عوض کردن تخت‌هاستسفر عزیمت جان‌های نا آرام است

به نظر می‌رسد جمله‌ی اخیر بودلر الهام‌بخش نویسنده برای نام کتاب بوده است. این کتاب جستارهایی است در باب سفر و معنا و مفهوم آن. آیدا مرادی آهنی در «تختخواب دیگران» هم از سفرهای خود به نقاط مختلف جهان نوشته است و هم از مفهوم سفر و موقعیت انسان به عنوان مسافر و هم از تأملات و احساساتی که به نحوی با سفر گره خورده‌اند یا بر اثر سفر برانگیخته شده‌اند. «تختخواب دیگران» در واقع نوعی تجربۀ درونی و ذهنی سفر است و نوعی پیوند میان مشاهده و تأمل در موضوع مشاهده، همراه با رؤیاهایی که با واقعیت می‌آمیزند و بُعدی خیال‌گونه به شرح واقعیت بیرونی می‌دهند. در کتاب «تختخواب دیگران» همراه نویسنده به درون و بیرون مکان‌ها سفر می‌کنیم، به عالم سینما و نقاشی و ادبیات می‌رویم، درون خود و درون روابط آدمیان را می‌کاویم، بر کشتی می‌نشینیم و بر آب‌ها سفر می‌کنیم و مناظری را به تماشا می‌نشینیم که گاه با کلمات تصویر شده‌اند و گاه خودِ تصویر بیانگر کلمات است. کتاب با تصویرها و نقاشی‌هایی همراه است که کامل‌کننده‌ی متنِ مکتوب و مرتبط با آن هستند.

راوی «تختخواب دیگران» نه فقط در مکان‌ها که در افکار و نوشته‌ها و آثار هنری نیز پرسه می‌زند و با ربط دادن چیزهای مختلف به یکدیگر می‌کوشد به کُنهِ موقعیتی که در آن هست و کُنهِ آنچه در کتاب از آن سخن می‌رود راه یابد. از همین رو کتاب به محل تلاقی خاطره و سفرنامه و مقاله و قصه و رؤیا و واقعیت و کلمه و تصویر بدل می‌شود و این تلاقی و پیوندِ شیوه‌های متنوع بیان ماحصل آزادی عملی است که جستارنویسی برای نویسنده فراهم می‌کند. کتاب «تختخواب دیگران» نه فقط شرح سفر، که شرحِ چیستی سفر نیز هست و شرح آشنایی‌ها و بیگانگی‌ها و احساسات متضادی که آدم در حین سفر و پرسه در شهرها و مکان‌ها احساس می‌کند. آیدا مرادی آهنی در جستارهای کتاب «تختخواب دیگران»، از خلال شرح سفر به نقاط مختلف دنیا و سیاحت در آب‌ها و خشکی‌ها، از خود و از دیگران و از روابط میان آدم‌ها و پیوند آدم‌ها و شهرها نوشته است و از موقعیت انسان در مقام مسافری که از سرزمین خود به سرزمین یا سرزمین‌هایی دیگر سفر می‌کند. او در این کتاب گویی می‌خواهد نشان بدهد که آدمی در سفر چه می‌جوید و چه به دست می‌آورد و بین مبدأ و مقصد چه یگانگی‌ها و بیگانگی‌هایی را می‌جوید و چه می‌یابد. سفر در کتاب «تختخواب دیگران» همچنین سفری به عالم ادبیات و سینما و نقاشی است و تلاش برای درک جهان و آدمیان و مفاهیم گوناگون مطرح شده در کتاب، از خلال آثار ادبی و هنری و آنچه نویسندگان و هنرمندان مشهور دیده و شناخته و درک و بیان کرده‌اند. این‌گونه است که در کتاب، پای هرمان ملویل و جک لندن، پای شخصیت‌های داستانی بزرگ و معروف و محبوبی چون دن‌کیشوت و پرنس میشکین و پای سینمای موج نو و ژان لوک گدار نیز به میان می‌آید.

نویسنده در «تختخواب دیگران» از چرایی سفر می‌نویسد و همچنین از سفرنامه‌ها و مشاهدات و خاطرات و احساسات ایرانیانِ دیگر از سفر. از این رهگذار است که گریز می‌زند به آنچه نویسندگان و شاعران و هنرمندانی چون براهنی و آل احمد و سهراب سپهری واز سفر دیده‌اند و درک و بیان کرده‌اند. بنابراین «تختخواب دیگران» سفری به سفرنامه‌ها و خاطرات دیگران و گشت‌وگذاری در این سفرنامه‌ها و خاطرات هم هست. (سایت بنوبوک)

حمید زمانی


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : شماره ۳۵ , معرفی کتاب
این‌ها را هم بخوانید:
ارسال دیدگاه