آخرین مطالب

» شماره ۳۶ » فاشیسم ابدی

فاشیسم ابدی

نام کتاب: فاشیسم ابدی نویسنده: اومبرتو اکو گرد آورنده و مترجم: غلامرضا امامی ناشر: نشر گویا تعداد صفحات: ۳۷۴ قیمت: ۱۱۰ هزار تومان اومبرتو اکو (Umberto Eco ) متولد سال ۱۹۳۲ در شهر الساندریای ایتالیا و درگذشته‌ی سال ۲۰۱۶ (۸۴ سال) نشانه‌شناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی است. اکو پس از […]

فاشیسم ابدی

نام کتاب: فاشیسم ابدی

نویسنده: اومبرتو اکو

گرد آورنده و مترجم: غلامرضا امامی

ناشر: نشر گویا

تعداد صفحات: ۳۷۴

قیمت: ۱۱۰ هزار تومان

اومبرتو اکو (Umberto Eco ) متولد سال ۱۹۳۲ در شهر الساندریای ایتالیا و درگذشته‌ی سال ۲۰۱۶ (۸۴ سال) نشانه‌شناس، فیلسوف، متخصص قرون وسطی، منتقد ادبی و رمان‌نویس ایتالیایی است. اکو پس از گرفتن مدرک دکترا در سال ۱۹۵۴ از دانشگاه تورینو، در دانشگاه‌های میلان، فلورانس، بولونیا و کولژ دو فرانس تدریس کرده است. اگرچه در کشور ما اکو بیشتر با رمان‌هایش شناخته می‌شود، اما در اصل او را باید یک نشانه‌شناس و فیلسوف دانست. اکو در نشانه‌شناسی و فلسفه بیش از ۴۰ کتاب و صدها مقاله تالیف کرده است. وی یکی از مهم‌ترین و پرکارترین اندیشمندان و روشنفکران قرن بیستم و اوایل قرن بیست‌ویکم و از مهم‌ترین زبان‌شناسان و نشانه‌شناسان ساختارگرا بود که از بیش از ۳۰ دانشگاه مختلف دکترای افتخاری اخذ کرده است. وی از طرفداران گفتگوی میان شرق و غرب و از هواداران افزایش ارتباطات و فهم متقابل در محیط بین‌المللی بود و علاقه‌ی زیادی به زبان بین‌المللی اسپرانتو داشت.

اکو در وادی ادبیات فقط هفت رمان را به رشته تحریر درآورده که همه‌ی آنها به فارسی ترجمه شده‌اند. رمان‌های «نام گل سرخ»، «آونگ فوکو»، «جزیره‌ی روز پیشین»، «بائودولینو»، «شعله‌ی مرموز ملکه لونا»، «گورستان پراگ» و «شماره‌ی صفر». بعضی از کتاب‌های اکو به بیش از سی زبان دنیا در تیراژی بیشتر از سی میلیون نسخه چاپ شده است. از دیگر ویژگی‌های اکو این‌که یکی از پرخوان‌ترین متفکران معاصر است. کتابخانه‌ی شخصی وی بیش از سی‌هزار جلد کتاب دارد؛ فیلم‌های مصاحبه‌ی خبرنگاران مختلف را که در کتابخانه‌ی بزرگ او صورت گرفته می‌توان در یوتیوب ملاحظه کرد.

همان‌طور که پیشتر هم اشاره شد، اکو علاوه بر سیمای استادی در فلسفه، نشانه‌شناسی و زبان‌شناسی و همین‌طور رمان‌نویسی یک سیمای روشنفکری نیز دارد که به جهان معاصر می‌اندشید و از مشکلات بشری سخن می‌گوید. کتاب «فاشیسم ابدی» این وجه از اومبرتو اکو را نشان می‌دهد. این کتاب حاوی ۳۸ مقاله، مصاحبه و سخنرانی او است که غلامرضا امامی انتخاب و ترجمه کرده است. مقالات و گفتگوهای انتخاب‌شده در این کتاب کوتاه و متنوعند. بعضی از این مقالات به مسائل سیاسی معاصر پرداخته‌اند. اکو که زاده‌ی ایتالیا است و در نوجوانی خود دوره‌ی فاشیسم موسیلینی را شخصاً تجربه کرده به زیبایی از فاشیسم و مختصات آن می‌گوید. از نازیسم، دیکتاتوری، جنگ و تباهی آن و همچنین از ارتجاع در دنیای مدرن سخن به میان می‌آورد. از ویژگی‌های قرون وسطی و تشابهات آن با دنیای امروزی می‌گوید. قطعاً اکو در زمینه‌ی ارتباطات و رسانه تسلط کاملی دارد؛ در این کتاب در مورد اینترنت، تلویزیون، روزنامه، و سانسور، مقالات و گفتگوهای ذی‌قیمتی وجود دارد. همچنین در این کتاب چند مقاله‌ی فلسفی در مورد مفاهیمی مانند مطلق و نسبی، خدا، خرد و امر مقدس وجود دارد که بسیار خواندنی هستند. در پاره‌ای از مقالات این کتاب به فرهنگ، تئاتر، تحصیلات، علم و تکنولوژی در دنیای امروز و نیز جویس پرداخته شده است. مقالات کتاب حاوی ارجاعات بسیاری به افراد، دانشمندان، نویسندگان، شخصیت‌های سیاسی، فلاسفه، نظریه‌های فکری و فلسفی است که اکو با این پیش‌فرض که خواننده با آن‌ها آشناست، فقط ارجاع داده و از آن گذشته است. ممکن است این امر برای خوانندگانی که با این اسامی و علت ارجاع آشنا نباشند موجب کمی سخت‌خوان‌شدن کتاب شود؛ اما این فهرست‌ها که اکو با سرعت مطرح می‌کند و از آن می‌گذرد، جملگی سیاهه‌ای از سر فصل‌هایی هستند که در اختیار خواننده‌ی علاقه‌مند و کنجکاو گذاشته می‌شود تا با جستجوی آن‌ها در جای دیگر به مراد خود برسند.

خواندن این کتاب با تنوع و کثرت مطالبی که دارد قطعاً سواد خواننده را با هر سطحی از سوادی که دارد ارتقا می‌دهد. خواندن کتاب «فاشیسم ابدی» به همه‌ی کتاب‌دوستان اهل مطالعه اکیدا توصیه می‌شود.

حمید زمانی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : شماره ۳۶ , معرفی کتاب
ارسال دیدگاه