آخرین مطالب

» شماره ۳۰ » گورشاه

گورشاه

نام کتاب: گورشاه «دختران گمشده» کتاب اول نویسنده: سیامک گلشیری انتشارات: نشر افق نوبت چاپ: اول ۱۳۹۸ تعدادصفحه: صفحه ۲۵۰ قیمت: ۳۲ هزار تومان نام کتاب: گورشاه «به سوی قلمرو شاه یوناس» کتاب دوم نویسنده: سیامک گلشیری انتشارات: نشر افق نوبت چاپ: چاپ اول ۱۳۹۹ تعدادصفحه: ۲۶۳ صفحه قیمت: ۳۵ هزار تومان نام کتاب: گورشاه […]

گورشاه

نام کتاب: گورشاه «دختران گمشده» کتاب اول

نویسنده: سیامک گلشیری

انتشارات: نشر افق

نوبت چاپ: اول ۱۳۹۸

تعدادصفحه: صفحه ۲۵۰

قیمت: ۳۲ هزار تومان

نام کتاب: گورشاه «به سوی قلمرو شاه یوناس» کتاب دوم

نویسنده: سیامک گلشیری

انتشارات: نشر افق

نوبت چاپ: چاپ اول ۱۳۹۹

تعدادصفحه: ۲۶۳ صفحه

قیمت: ۳۵ هزار تومان

نام کتاب: گورشاه «طلسم فرشته‌ی مرگ» کتاب سوم

نویسنده: سیامک گلشیری

انتشارات: نشر افق

نوبت چاپ: چاپ اول ۱۳۹۹

تعدادصفحه: ۲۵۶ صفحه

قیمت: ۴۵ هزار تومان

سیامک گلشیری متولد ۱۳۴۷، نویسنده‌ی پر تلاش، داستان‌نویس حرفه‌ای و پرخواننده‌ی سال‌های اخیر ادبیات ایران است. او تا کنون موفق به دریافت چندین جایزه‌ی معتبر داخلی و خارجی شده و بارها نامزد جوایز مختلف ادبی بوده است. رمان‌های پنج‌گانه‌ی خون‌آشام او را به عنوان پرفروش‌ترین مجموعه ‌رمان تاریخ ادبیات کودک و نوجوان ایران معرفی کرده‌اند. جنگل ابر از این مجموعه، در فهرست کاتالوگ کلاغ سفید کتابخانه‌ی بین‌المللی مونیخ سال ۲۰۱۴ جای گرفته است. علی‌رغم آن که رمان گورشاه هنوز به طور کامل به چاپ نرسیده است، اولین جلد این مجموعه به نام «دختران گمشده»، در دومین دوره از جایزه‌ی رمان گمانه‌زن «نوفه» به عنوان بهترین رمان نوجوان سال ۱۳۹۸، مدال «سنجاقک طلایی» را از آن خود کرده است.

مجموعه‌ی پنج جلدی رمان گورشاه، جدیدترین اثر استاد گلشیری برای مخاطب نوجوان در ژانر وحشت، رمان گوتیک و فانتزی شمشیر و جادوگری است. تا به امروز سه جلد از این مجموعه چاپ شده و قرار است دو جلد دیگر، تا پایان امسال روانه‌ی بازار شود.

در نخستین جلد به نام «دختران گمشده» خواهر کوچک نیما در زیرزمین خانه‌شان ناپدید شده است. نیما که پسری نوجوان است از نویسنده‌ی کتاب خون آشام‌ها می‌خواهد که در پیدا کردن خواهرش به او کمک کند. نویسنده ناخواسته وارد ماجرا می‌شود.

در جلد دوم، «به سوی قلمرو شاه یوناس» نیما برای یافتن خواهرش و دختران گمشده‌ی دیگر با نویسنده و دوست‌هایش باید خود را به قلمرو شاه یوناس برساند. شاه یوناس تنها کسی است که می‌تواند دختران گمشده را به آن‌ها بازگرداند.

و در جلد سوم «طلسم فرشته‌ی مرگ» آن‌ها برای رسیدن به قصر شاه یوناس موانع بسیاری را با دشواری پشت سر می‌گذارند. اما خیلی زود پی می‌برند که فرشته‌ی مرگ همه چیز را به دست گرفته و دیگر فرصت زیادی ندارند.

با وجود آن که در جلد اول، داستان لبالب است از صحنه‌های بسیار هولناک، دلهره‌آور و پر خشونت، اما در پایان، آن جا که کتاب تمام می‌شود، حس خوبی از امیدواری، حمایت، همکاری، همدردی با شخصیت‌های اصلی داستان در مخاطب ایجاد می‌شود.

در جلدهای دوم و سوم، در لحظات سخت، سنگین و نبردهای نفس‌گیر و بی‌پایان با آدمکشان سنگدل، جادوگران شیطان‌صفت و اشباح افسونگر، شخصیت‌های زن و مرد، یکدیگر را تنها رها نمی‌کنند، کنار هم می‌مانند و به هم کمک می‌کنند. همین امرسبب زنده ماندن، نجات، پیروزی آن‌ها و نزدیک شدن به هدف‌شان می‌شود. در همه‌ی صحنه‌ها زنان توانمند، شجاع و خردمند نقشی موثر دارند، پابه‌پای مردان می‌جنگند و مبارزه می‌کنند و سراسر داستان پر است از مردانی که عاشق دخترهایشان، همسرها یا زنی دیگر هستند و حاضرند به خاطر آن‌ها و به خاطر سرزمین‌شان همه‌ی تلاش خود را بکنند.

نویسنده با استفاده از تکنیک‌های مختلف توانسته اثری پر کشش خلق کند که از نظر اجتماعی و روانشناسی، قابل ملاحظه است و با نیازهای اجتماعی و عاطفی نوجوانان پیوند منطقی دارد. او با وارد کردن نویسنده در داستان، تکنیک فاصله‌زدایی بین نویسنده و مخاطب را به کار برده است. فاصله زدایی علاوه بر ایجاد رابطه‌ی بهتر مخاطب با داستان، باعث می‌شود اعتماد به نفس مخاطب بالا برود. چون خود را دوشادوش نویسنده و همراه با او احساس می‌کند. از طرف دیگر توجه مخاطب به نقش بنیادین نویسنده‌ها در جامعه جلب می‌شود. زاویه دید در هر سه جلد، من–راویِ قهرمان است. راوی داستان، نویسنده، در لحظه به لحظه‌ی داستان حضور دارد. در کنش‌ها و رویدادها با دیگر شخصیت‌ها شریک می‌شود و در سراسر داستان به عنوان حامی شخصیت اصلی نوجوان داستان، نقشی موثر به عهده دارد. این شگرد صمیمیت بیشتری را بین راوی و مخاطب پدید می‌آورد و به بهتر شدن رابطه‌ی مخاطب–متن کمک می‌کند و حقیقت‌مانندی اثر نیز بیشتر می‌شود. در جلد اول، تکنیک تغییر شخصیت راوی، ایجاد ارتباط عمیق‌تری را بین شخصیت‌های داستان فراهم می‌کند و باورپذیری داستان را افزایش می‌دهد.

سیامک گلشیری در نوشتن، سبک خاص خود را دارد. او با زبانی ساده و روان، ایجاز در گفت وگو، با صحنه‌سازی و ایجاد تعلیق و کشمکش، خلق شخصیت‌های متنوع، متفاوت و نو توانسته است مخاطب نوجوان را وارد فضایی پر از ماجراجویی، اوج و فرود، پر هیجان و پر کشش کند و تا پایان داستان او را به دنبال خود بکشد. فضایی که به نیازهای نوجوان و دوره‌ی نوجوانی توجه دارد و مناسب با درک و رشد ذهنی نوجوان است.

انتشار چنین رمان‌های تالیفی را که در فضایی با فرهنگ ایرانی آفریده شده و از ویژگی‌های خاص ژانر خود برخوردار است باید در کشورمان به فال نیک گرفت و مورد حمایت و تشویق قرار داد.

شکوفه نورمحمدی


برچسب ها : , ,
دسته بندی : شماره ۳۰ , معرفی کتاب
این‌ها را هم بخوانید:
ارسال دیدگاه