آخرین مطالب

» شماره ۳۰ » چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟

چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟

نویسنده: اومبرتو اکو مترجم: غلامرضا امامی انتشارات: کتاب کوچه نوبت چاپ: اول زمستان ۱۳۹۹ تعداد صفحه: ۲۱۰ قیمت: ۴۶ هزار تومان «چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟» مجموعه‌ای از طنزهای انتقادی و یادداشت‌های «اومبرتو اکو» است که تا کنون به بسیاری از زبان‌های دنیا چاپ و اکنون نیز، با اجازۀ ناشر، از زبان اصلی به […]

چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟

نویسنده: اومبرتو اکو

مترجم: غلامرضا امامی

انتشارات: کتاب کوچه

نوبت چاپ: اول زمستان ۱۳۹۹

تعداد صفحه: ۲۱۰

قیمت: ۴۶ هزار تومان

«چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟» مجموعه‌ای از طنزهای انتقادی و یادداشت‌های «اومبرتو اکو» است که تا کنون به بسیاری از زبان‌های دنیا چاپ و اکنون نیز، با اجازۀ ناشر، از زبان اصلی به فارسی ترجمه شده است.

از «اومبرتو اکو» فیلسوف، محقق، نشانه‌شناس، استاد دانشگاه، نویسنده و روزنامه‌نگار ایتالیایی بیش از پنجاه اثر مکتوب به جا مانده است. اومبرتو اکو در ایران با رمان «نام گل سرخ» به شهرت رسیده است. کتاب «چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟» مجموعه یادداشت‌هایی است به زبان طنز، درباره‌ی مسائل فرهنگی و اجتماعی دنیای مدرن.

بخش اول این کتاب که با سایر بخش‌ها متفاوت است، نامه‌ای است به نوه‌اش و نسل نو. نامه‌ای که در آن بیش از هر چیز به معضل نابودی حافظه در نسل جدید می‌پردازد. او در این نامه با خطاب قرار دادن نوه‌اش، به نسل نو پیشنهاد می‌کند به جای اتکا به اینترنت، اطلاعات را به ذهن بسپارند و حافظه‌ی تاریخی‌شان را نیز تقویت کنند. خود او در این باره می‌گوید: «در آن نامه نوه‌ام را تشویق کردم که از حافظه‌اش استفاده کند؛ بی آن که محدود به مجموعه اطلاعات پایه‌ای در اینترنت باشداو تأکید می‌کند این کار در درک رویدادها، به نسل نو کمک می‌کند. در جایی انتهای نامه خطاب به نوه‌اش می‌گوید: «دوستان دیگرت که به دنبال تقویت حافظه‌شان نیستند، فقط یک بار زندگی می‌کنند، یک زندگی یکنواخت و فاقد شور و هیجان‌های بزرگ

اومبرتو اکو محقق نشانه‌شناسی و روزنامه‌نگاری خوش قلم بود که هر هفته در مطبوعات ایتالیا از جمله در مجله‌ی اسپرسو یادداشت‌هایی می‌نوشت. بنابراین دور از انتظار نیست که در این یادداشت‌ها با درک دقیق فرآیند شکل‌گیری نشانه‌ها به بررسی علل و عوامل کنش‌های اجتماعی بپردازد. یادداشت‌های طنز او تنها یک شوخ‌طبی کوتاه برای شاد کردن لحظات خوانندگان نیست. نگاه موشکافانه‌ی او به علل و عوامل ایجادکننده‌ی موقعیت‌ها، خواننده را عمیقاً به تفکر وا می‌دارد. این فیلسوف خوش‌قلم، با انتخاب هنرمندانه‌ی بیان طنز، توانسته است توجه خوانندگان بسیاری را به مشکلات دنیای مدرن جلب کند. به طوری که اکنون کتاب او به بسیاری از زبان‌ها ترجمه و در بیشتر کشورهای جهان خوانده شده است.

پس از «نامه‌ی اومبرتو اکو به نوه‌اش و نسل نو»، در هر یادداشت، اومبرتو اکو با طنزی روان، مسائلی چون بروکراسی‌های اداری، قوانین ناکارآمد، مدیریت‌های غلط، نحوه‌ی برخورد با تکنولوژی و دیگر مسائل زمان خود را نقد می‌کند. یادداشت‌های این کتاب با «چگونه برای جستجوی چیزی از اینترنت استفاده کنیم؟» آغاز می‌شود و عنوان همگی به صورت سؤال‌هایی از جمله «چگونه با ماهی قزل‌آلا سفر کنیم؟» «چگونه به چهره‌های آشنا واکنش نشان دهیم؟» «چگونه از گمرک رد شویم؟» «چگونه با این که کسی نیستیم، جلوه‌گر شویم؟» «چگونه در هواپیما غذا بخوریم؟» است. این مجموعه با یادداشت «چگونه با آرامش برای مرگ مهیا شویم؟» به پایان می‌رسد.

اومبرتو اکو در تمام این یادداشت‌ها توجه انسان مدرن را به دنیایی که در آن زندگی می‌کند و رفتاری که بر این جوامع حاکم شده است جلب می‌کند.

او در مورد رفتار با حیوانات در یادداشت «چگونه در مورد حیوانات صحبت کنیم؟» می‌گوید:

«انسان‌ها همیشه نسبت به حیوانات بی‌رحم بوده‌اند ولی زمانی که نسبت به ستم و قساوت خودشان آگاه شدند، شروع کردند به این که حتی اگر همه حیوانات را دوست ندارند (چون جز تردیدهای گاه‌وبیگاه همچنان حیوانات را می‌خورند) لااقل در موردشان حرف‌های خوب بزنند. همان‌طور که رسانه، مدارس، و در کل نهادهای عمومی مجبورند برای کارهای زیادی که انسان‌ها علیه انسان‌ها انجام داده‌اند دلیل بیاورند و آن‌ها را توجیه کنند، به نظر می‌رسد که بالاخره این فکر خوبی است که از نظر روانی و اخلاقی بر خوبی‌های حیوانات هم تاکید شود. ما می‌گذاریم کودکان جهان سوم بمیرند، اما کودکان جهان اول را ترغیب می‌کنیم نه‌تنها به پروانه‌ها و خرگوش‌ها بلکه به نهنگ‌ها، تمساح‌ها و مارها هم احترام بگذارند

و در یادداشت «چگونه از فاکس استفاده نکنیم؟» به نقد تکنولوژی می‌پردازد:

«متأسفانه تکنولوژی پیرو قاعده‌ای بی‌رحم است: وقتی یک اختراع انقلابی به‌صورت گسترده‌ای در دسترس همگان قرار می‌گیرد، دیگر دسترسی به آن متوقف نمی‌شود. تکنولوژی ذاتاً دموکرات است، چون وعده می‌دهد که به همه خدمات مشابه و یکسانی بدهد. با این حال تکنولوژی فقط زمانی جواب می‌دهد که صرفاً ثروتمندان از آن استفاده کنند و زمانی که تهیدستان نیز بخواهند از تکنولوژی استفاده کنند، از کار می‌افتد

این مجموعه طنزها و یادداشت‌های اومبرتو اکو توسط مترجم خوش‌قلم ایرانی، استاد غلامرضا امامی به زبان فارسی ترجمه و نخستین چاپ آن در سال ۱۳۹۹ توسط نشر کتاب کوچه به چاپ رسیده است.

ایلناز نواب‌پور


برچسب ها : , ,
دسته بندی : شماره ۳۰ , معرفی کتاب
این‌ها را هم بخوانید:
ارسال دیدگاه