آخرین مطالب

» شماره ۳۰ » باغبان و نجار

باغبان و نجار

نویسنده: آلیسون گوپنیک مترجم: مریم برومندی انتشارات: نو نوبت چاپ: اول ۱۳۹۹ تعداد صفحه: ۳۵۰ قیمت: ۵۲ هزار تومان نویسنده کتاب، آلیسون گوپنیک دانشمند ۵۵ ساله آمریکایی در زمینه روان‌شناسی رشد، استاد فلسفله و روان‌شناسی در دانشگاه برکلی است. خانم گوپنیک در این کتاب دیدگاه‌های جدید علم روان‌شناسی رشد در باب رابطه والدین و فرزندان […]

باغبان و نجار

نویسنده: آلیسون گوپنیک

مترجم: مریم برومندی

انتشارات: نو

نوبت چاپ: اول ۱۳۹۹

تعداد صفحه: ۳۵۰

قیمت: ۵۲ هزار تومان

نویسنده کتاب، آلیسون گوپنیک دانشمند ۵۵ ساله آمریکایی در زمینه روان‌شناسی رشد، استاد فلسفله و روان‌شناسی در دانشگاه برکلی است. خانم گوپنیک در این کتاب دیدگاه‌های جدید علم روان‌شناسی رشد در باب رابطه والدین و فرزندان را مطرح می‌کند و تربیت به معنای عام و کلاسیک را نه تنها رد می‌کند بلکه در این کتاب استدلال می‌کند که تصویر تجویز شده از تربیت، از دیدگاه‌های علمی، فلسفی، سیاسی و حتی از دیدگاه فردی اساسا گمراه کننده است. فهمیدن اینکه والدین و بچه‌ها در واقع چگونه فکر و عمل می‌کنند روشی غلط است، به همین میزان که آنها چگونه باید فکر و عمل کنند هم غلط است و در واقع زندگی برای والدین و بچه‌ها را بدتر کرده است نه بهتر.

در الگوهای تربیتی رایج والد بودن مانند نجار بودن است. والدین مانند نجاری که تنه درخت را برش می‌زند و از آن میز و صندلی درست می‌کند، طبق یک نقشه دقیق، برای تربیت فرزندانشان طرحی کامل و دقیق در ذهن دارند. آنها آینده فرزندان را به دقت تصور می‌کنند و می‌کوشند تا آنها را طوری شکل دهند تا به آن طرح ایده‌آل تبدیل کنند. اما در دیدگاه جدید والدین برای شکل‌دهی فرزند خود نباید تلاشی بکنند. آنها مانند باغبانی هستند که محیطی سرشار از مواد رشد دهنده و باروری را برای کودک فراهم می‌کنند تا فرزندان در بستری امن و آزاد یاد بگیرند نه اینکه آموزش داده شوند؛ پرورش یابند تا هر یک از آنها موجودی مستقل، یگانه، شاد، خلاق و منطعف شوند.

کتاب برای تبیین نظرات خود در نه فصل تنظیم شده است:

فصل اول تحت عنوان در مخالفت با تربیت توضیح می‌دهد چرا با الگوی تربیت مخالف است. نکته جالبی که در فصل به آن اشاره می‌شود این است که انسان تنها موجودی است که دوره کودکی بسیار طولانی دارد. همین دوره کودکی بسیار طولانی مدت و نیز پیچیده بودن نوع بشر اندازه‌گیری میزان موفقیت الگوی تربیتی والدین را در اینکه فرزندشان در آینده آیا انسانی خلاق، شاد، منطعف و موفق شده است را بسیار سخت و دشوار می‌کند. همین موضوع یکی از دلایلی است که واقعا تربیت را بلااثر می‌کند. در فصل دوم تحت عنوان تکامل کودکی نویسنده به این موضوع می‌پردازد که از نظر تکاملی، زیست‌شناسی و روان‌شناسی چرا انسان طولانی‌ترین دوران کودکی را دارد. در فصل سوم با عنوان تکامل دوست داشتن صحبت از این است با اینکه والد بودن امری بسیار هزینه‌بر، خسته‌کننده، و مشقت‌بار است چرا انسان‌ها زیر بار چنین مسئولیتی می‌روند. نویسنده در فصل چهارم با عنوان یادگیری از طریق دیدن توضیح می‌دهد بچه‌ها چگونه با دیدن و تقلید کردن می‌آموزند. نویسنده شرح می‌دهد موضوع بسیار پیچیده‌تر از آن است که ما فکر می‌کنیم. فصل پنج مانند فصل چهار است با عنوان یادگیری از طریق گوش دادن. این فصل بسیار مفصل‌تر از فصل قبلش است چون بحث زبان‌شناسی مطرح می‌شود. در فصل چهار و به خصوص فصل پنج فراوان آزمایشات گوناگون و نتایج آنها شرح و بسط داده می‌شود. فصل شش با عنوان کار بازی فصل بسیار مهمی است در این فصل اهمیت بازی در توسعه زیست‌شناسی مغز کودکان و مهارت‌های رفتاری و اجتماعی آنها توضیح داده می‌شود. همچنین در خلال فصل آزمایشات متعددی شرح داده می‌شود. مثال‌های فراوانی از طبیعت و بازی سایر حیوانات زده می‌شود. تا فصل شش، کتاب فقط در مورد کودکان و بچه‌های تا حدود شش سال صحبت می‌کند. فصل هفت تحت عنوان بزرگ شدن به بچه‌ها، از سن بعد از مدرسه تا بلوغ می‌پردازد. نحوه فکر کردن، تغییرات زیست‌شناسی، اختلالات شایع، نوجوانی و بلوغ مطالبی است که به آنها پرداخته می‌شود. عنوان فصل هشت آینده و گذشته بچه‌ها و فناوری است. همان‌گونه که از عنوان فصل مشخص است توضیح داده می‌شود تغییرات ناشی از پیشرفت‌های فناوری چگونه تغییرات زیست‌شناسی، فرهنگی و اجتماعی به وجود آورده‌اند. و بالاخره فصل نهم با عنوان ارزش بچه‌ها، با مطرح کردن خلاصه‌ای از مطالب فصول گذشته به جمع‌بندی می‌رسد.

مطالعه این کتاب بسیار خواندنی، به والدین و حتی کسانی که فرزند ندارند اکیدا توصیه می‌شود. خواندن این کتاب دیدگاهی نو و سوادی بیشتر برای مخاطب خود به ارمغان خواهد آورد.

حمید زمانی


برچسب ها : , , , ,
دسته بندی : شماره ۳۰ , معرفی کتاب
این‌ها را هم بخوانید:
ارسال دیدگاه