آخرین مطالب

» بایگانی (بر اساس شماره) » گذار منهتن

گذار منهتن

گذار منهتن نوشته جان دوس پاسوس و ترجمه علی کهربایی توسط انتشارات کتاب سرای نیک انتشار یافته است.میراث ادبی”جیمز جویس” از دوبلین به آمریکا که رسید ، شاگردان کاربلد و ممتازی را در ینگه دنیا تحویل ادبیات جهان داد ( فاکنر، همینگوی ، دوس پاسوس و تورنتون وایلدر).. همه منتقدان می گویند که از میان این بزرگان […]

گذار منهتن

گذار منهتن نوشته جان دوس پاسوس و ترجمه علی کهربایی توسط انتشارات کتاب سرای نیک انتشار یافته است.
میراث ادبی”جیمز جویس” از دوبلین به آمریکا که رسید ، شاگردان کاربلد و ممتازی را در ینگه دنیا تحویل ادبیات جهان داد ( فاکنر، همینگوی ، دوس پاسوس و تورنتون وایلدر).. همه منتقدان می گویند که از میان این بزرگان ، این تنها “دوس پاسوس” است که از لحاظ گرفتن و منتقل کردن شیوه‌های جویس ( مخصوصا نحوه آزمایشگری او ) ، بیش از دیگران کار این معلم نابغه را درک و دنبال کرده است .
“دوس پاسوس” در دوران اوج و شکوفایی خود،( یعنی پیش از جنگ داخلی اسپانیا) ، تکنیکی ترین و خلاق ترین و آزمایشگرترین نویسنده آمریکا بود.
معروف ترین کار “دوس پاسوس” تریلوژی “یو. اس . ای” است ..( این کتاب سال ها قبل توسط سعید باستانی به نام “ینگه دنیا” ترجمه شد ولی تنها دو جلد آن به بازار آمد ).
در تمام رمان‌های بزرگ “جان دوس پاسوس” ، (“یو.اس.ای.” و “منطقه کلمبیا” و “گذار منهتن”) ، قهرمان داستان فرد معینی نیست، بلکه خود جامعه آمریکاست. نویسنده می‌خواهد تاثیر محیط اجتماعی و به ویژه محیط اقتصادی را بر افراد نشان دهد؛ پس تلاش می کند تا محیط را زنده و در حال حرکت ترسیم کند. برای همین است که با ترفندی بسیار خلاقانه، به جای توصیفات پیچیده و گاه نا مفهوم ، تکه‌هایی از ترانه‌های روز، نطق‌های سیاسی، تیترهای روزنامه‌ها، بیوگرافی اشخاص واقعی و “تاریخی” را در لابلای داستان هایش آورده است..( این شیوه بدیع و بسیار هوشمندانه در کتاب “یو.اس.ای” حرف اصلی را می زند ).
” علی کهربایی”( مترجم کتاب گذار منهتن )، قبلا کتاب “سه سرباز” را هم از “دوس پاسوس” ترجمه کرده است ( که در همان زمان در تایید ترجمه او مقالات متعددی نوشته شد ) ..او کتاب ” یو.اس .ای” را هم ترجمه کرده که قرار است در آینده ای نزدیک به بازار بیاید.
این کتاب با قیمت ۴۶۵۰۰ تومان به ویترین کتابفروشان سپرده شده است.


برچسب ها : ,
دسته بندی : بایگانی (بر اساس شماره) , شماره ۸ , معرفی کتاب
این‌ها را هم بخوانید:
ارسال دیدگاه