آخرین مطالب

» بایگانی (بر اساس شماره) » زندگی در مرگ (سو بلک)

زندگی در مرگ (سو بلک)

زندگی در مرگ نویسنده: سو بلک مترجم: راضیه خشنود نشر مشکی چاپ اول ۱۳۹۸ ۳۶۶ صفحه ۷۳ هزار تومان سو بلک در کتاب زندگی در مرگ، به سبب سال‌های فعالیتش به عنوان استاد آناتومی و انسان‌شناسِ پزشکی قانونی، دوستیِ صمیمانه‌‌ای را که با مرگ به هم زده است به تصویر می‌کشد. این استاد آناتومی، با […]

زندگی در مرگ (سو بلک)

زندگی در مرگ

نویسنده: سو بلک

مترجم: راضیه خشنود

نشر مشکی

چاپ اول ۱۳۹۸

۳۶۶ صفحه

۷۳ هزار تومان

سو بلک در کتاب زندگی در مرگ، به سبب سال‌های فعالیتش به عنوان استاد آناتومی و انسان‌شناسِ پزشکی قانونی، دوستیِ صمیمانه‌‌ای را که با مرگ به هم زده است به تصویر می‌کشد.

این استاد آناتومی، با همان خبرگی که در کلاس درس دانشجویانش را برای اولین بار با کالبدشکافی آشنا می‌کند، خواننده را نیز با خود همراه می‌سازد. ابتدا به آرامی از مرگ صحبت می‌کند و از تجربیات خودش در رویارویی با مرگ می‌نویسد. در نهایت خواننده را تا جایی می‌برد که بدون این که خود بخواهد، ماجرای قتل‌های فجیع، اجساد سوخته و بدن‌های تکه تکه شده را با علاقه دنبال می‌کند.

سو بلک در روبرو کردن انسان‌ها با مرگ، یک حرفه‌ای تمام عیار است. روایت‌ها و داستان‌ها گاهی با طنز ظریفی همراه هستند که خواننده کتاب را برای دانستن باقی ماجرا آماده می سازد. شخصیت‌ها و مکان‌های کتاب آنقدر جذاب هستند که به سادگی ما را برای رویارویی با چهره‌ی جدیدی از مرگ آماده می‌کنند. به گفته‌ی نویسنده: «این کتاب همان قدر که درباره‌ی مرگ است، درباره‌ی زندگی هم هست.»

مطالعه‌ی این کتاب، تنها دنبال کردن زندگی کاری نویسنده یا خواندن داستان‌هایی از کالبدشکافی و پرونده‌های پزشکی قانونی نیست. در کنار موقعیت‌های جذاب و داستان‌های بی‌شمار و گاه سینمایی که می‌خوانیم، به اطلاعات با ارزش و جذابی از زیست‌شناسی، باستان‌شناسی، انسان‌شناسی و حتی چگونگی کار کردن کارآگاهان در پرونده‌های مختلف دست پیدا می‌کنیم که برای علاقمندان خالی از لطف نیست.

خانم بلک انتهای کتاب را با اندیشیدن به مرگ خود به پایان می‌برد. این که برای پس از مرگش چه آزویی دارد؛ و همینطور برای لحظه‌ی مردن:

«می‌خواهم مرگ را بشناسم، صدای آمدنش را بشنوم، لمسش کنم طعمش را بچشم، هجومش را با حواس پنجگانه‌ام تجربه کنم و در آخرین لحظات، تا جایی که برای یک انسان ممکن است درکش کنم. زندگی‌ام از آغاز به سمت این واقعه حرکت کرده، می‌خواهم صندلی‌ام در ردیف اول باشد و نمایش را از نزدیک ببینم.»

ایلناز نواب‌پور


برچسب ها : ,
دسته بندی : بایگانی (بر اساس شماره) , شماره ۲۴ , معرفی کتاب
این‌ها را هم بخوانید:
ارسال دیدگاه