آخرین مطالب

» بایگانی (بر اساس شماره) » نظریه های نقد ادبی

نظریه های نقد ادبی

معرفی این کتاب در صفحه‌ی نقد معرف شاید کار چندان مربوطی به نظر نرسد؛ اما نامربوط هم نیست به این دلیل که بخشی از خوانندگان این صفحه علاقمندان به نقد و نظریه‌های ادبی هستند. پس بی‌راه نیست اگر گاهی برای آشنایی بیشتر، کتاب‌های مربوط به نظریه‌های نقد ادبی را معرفی کنم.در ایران جرج لوکاچ نظریه‌پردازی […]

نظریه های نقد ادبی

معرفی این کتاب در صفحه‌ی نقد معرف شاید کار چندان مربوطی به نظر نرسد؛ اما نامربوط هم نیست به این دلیل که بخشی از خوانندگان این صفحه علاقمندان به نقد و نظریه‌های ادبی هستند. پس بی‌راه نیست اگر گاهی برای آشنایی بیشتر، کتاب‌های مربوط به نظریه‌های نقد ادبی را معرفی کنم.
در ایران جرج لوکاچ نظریه‌پردازی نام آشناست و کسانی که با نظریه‌‌های ادبی و نقد ادبی سروکار دارند، و حتی خوانندگان جدی داستان و رمان، با کارهای او و یا دست‌کم با نام او آشنا هستند.
از لوکاچ آثار متعددی به فارسی ترجمه شده است: معنای رئالیسم معاصر (فریبرز سعادت)، هگل جوان: پژوهشی در رابطه‌ی دیالکتیک و اقتصاد (محسن حکیمی)، تاریخ و آگاهی طبقاتی (محمدجعفر پوینده)، پژوهشی در رئالیسم اروپایی (اکبر افسری)، رمان تاریخی (امید مهرگان) و چند اثر دیگر.
کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ با ترجمه‌ی اکبر معصوم‌بیگی پیش‌تر در “نشر دیگر” دو بار منتشر شده بود. تفاوت چاپ جدید (انتشارات نگاه) با دو چاپ پیشین در چهار مقاله‌‌ی دیگر از لوکاچ است که مترجم به آن افزوده. این چهار مقاله به شناخت گوشه‌هایی دیگر از اندیشه‌های زیبایی‌شناختی و نقد ادبی و هنری لوکاچ کمک می‌کند. برای علاقه‌مندان نقد ادبی و هنری، چه کسانی که در این عرصه قلم می‌زنند و چه آنان که خواننده‌ی پی‌گیرش هستند، کتاب نویسنده، نقد و فرهنگ متنی جالب و خواندنی است به ویژه که فارسی سره و هموار مترجم درک این کتاب را برای خواننده آسان‌تر می‌کند. بعضی از سرفصل‌های مورد بحث در کتاب این‌هاست: قیافه‌شناسی فکری در شخصیت‌پردازی // نویسنده و منتقد// روایت یا توصیف؟// داستایفسکی و . . .


برچسب ها : ,
دسته بندی : بایگانی (بر اساس شماره) , شماره ۹ , نقد معرف
ارسال دیدگاه