آخرین مطالب

» معرفی کتاب » مقدمه ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی؛ نوشته کامیار عابدی

مقدمه ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی؛ نوشته کامیار عابدی

مقدمه ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی نوشته کامیار عابدی توسط انتشارات جهان کتاب، به بازار کتاب عرضه شده است. (کامیار عابدی)، پژوهشگر نام‌آشنای شعر معاصر ایران، کتابی بسیار ارزشمند را به تازگی به بازارفرستاده است ، در پشت جلد این کتاب در مورد محتوای آن ، توضیحی کوتاه اما کامل داده شده […]

مقدمه ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی؛ نوشته کامیار عابدی

مقدمه ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی نوشته کامیار عابدی توسط انتشارات جهان کتاب، به بازار کتاب عرضه شده است. (کامیار عابدی)، پژوهشگر نام‌آشنای شعر معاصر ایران، کتابی بسیار ارزشمند را به تازگی به بازارفرستاده است ، در پشت جلد این کتاب در مورد محتوای آن ، توضیحی کوتاه اما کامل داده شده است ..پس این نوشته را با هم می خوانیم :
شعر فارسی در عصر تجدد، هم از حیث محتوا، هم به لحاظ زبان، و هم از نظر شکل ، مجموعه ای ست غنی ، متنوع و تاثیرگذار… کتاب “مقدمه ای بر شعر فارسی در سده بیستم میلادی” کوششی ست در راه شناخت و تحلیل واقع بینانه و منصفانه جریان های مختلف شعر و شاعران از آغاز انقلاب مشروطه تا نخستین سال های پس از پایان جنگ…. در دو بخش نخست کتاب ، پس از مرور اجمالی تاریخ سیاسی و اجتماعی ایران در این عصر، از شعر و شاعران در چهارچوب شش دوره تاریخی سخن رفته است:
شعر بازگشت : تکرار سنت‌ها (نیمه سده هیجدهم میلادی)؛
شعر مشروطه : انقلاب در مفهوم‌ها (۱۲۸۵)؛ شعر سنت‌گرا : پیمان با گذشته (۱۳۰۴)؛
شعر نیما یوشیج : پیام عصر نو (۱۳۲۰)؛ شعر شاگردان نیما یوشیج : گسترش تخیّل، غنای زبان (۱۳۳۲)؛
شعر فارسی در چهارراه تردید (۱۳۵۷).
در بخش سوم ، به صورتی نمونه وار، کارنامه ادبی ۲۵ شاعر، هریک در ذیل سه قسمت “زندگی شاعر، نمونه شعر، تحلیلی از شعرها”، شناسایی و بررسی شده است. این شاعران عبارت‌اند از :
ادیب الممالک فراهانی، اشرف‌الدین نسیم شمال، ایرج میرزا، عارف قزوینی، ملک الشعراء بهار، ابوالقاسم لاهوتی، فرخی یزدی، میرزاده عشقی، نیما یوشیج، پروین اعتصامی، سیدمحمدحسین شهریار، رهی معیری، گلچین گیلانی، مهدی حمیدی شیرازی، فریدون توللی، احمد شاملو، سیاوش کسرایی، فریدون مشیری، سیمین بهبهانی، نصرت رحمانی، مهدی اخوان ثالث، سهراب سپهری، نادر نادرپور، منوچهر آتشی و فروغ فرخزاد.


برچسب ها : , , ,
دسته بندی : معرفی کتاب
این‌ها را هم بخوانید:
ارسال دیدگاه