آخرین مطالب

» پرونده » «گل های گوشتی» چوبک به عنوان «طرح واره»

«گل های گوشتی» چوبک به عنوان «طرح واره»

«گل‌های گوشتی» در مجموعه داستان «خیمه‌شب بازی»(۱۳۲۴) بیست و چهار سال پس از نخستین طرح‌واره ی جمال‌زاده و دوازده سال پس از طرح واره‌ی «هدایت» نوشته یا منتشر شده است و به اعتبار شگردهای روایی، پیشرفت محسوسی را در ارائه‌ی این نوع ادبی تازه‌پرداز نشان می‌دهد. مقاله‌ی کنونی، کوششی برای معرفی و توصیف بر خی از ویژگی‌های […]

«گل های گوشتی» چوبک به عنوان «طرح واره»

«گل‌های گوشتی» در مجموعه داستان «خیمه‌شب بازی»(۱۳۲۴) بیست و چهار سال پس از نخستین طرح‌واره ی جمال‌زاده و دوازده سال پس از طرح واره‌ی «هدایت» نوشته یا منتشر شده است و به اعتبار شگردهای روایی، پیشرفت محسوسی را در ارائه‌ی این نوع ادبی تازه‌پرداز نشان می‌دهد. مقاله‌ی کنونی، کوششی برای معرفی و توصیف بر خی از ویژگی‌های این ژانر است.
۱. طرح‌واره و پیرنگ: پاسخ به این پرسش که آیا «طرح‌واره» دارا یا فاقد «پیرنگ» است، ساده نیست. در این زمینه، داوری‌های شتاب‌زده‌ای وجود داشته است. جمال میرصادقی بر این باور است که:
« طرح، فاقد پیرنگ گسترش یافته است و به همین دلیل آن را «داستانواره» می‌گویند.» (میرصادقی، ۳۴۴)
حقیقت این است که وجود یا عدم پیرنگ و شدت یا ضعف آن در «طرح‌واره» به موقعیت‌های موجود در داستان بستگی دارد و از پیش نمی‌توان در مورد آن، حکمی کلی صادر کرد. در ویلان‌الدوله، خودکشی شخصیت قابل توجیه و تعلیل نیست. در این «طرح‌واره» اقدام شخصیت به خودکشی، ظاهراً به دلیل ویلانی، بی‌خان و مانی و نداشتن سامان زندگی است . او با این استدلال که گویا:
همه ماران و موران لانه دارند
منِ بی‌چاره را، ویرانه‌ای نه

(برگ هنر شماره ۱۹ ویژه نامه صادق چوبک)


برچسب ها : , ,
دسته بندی : پرونده
ارسال دیدگاه